GO Blog | EF Blog Norge
Det siste innen reise, språk og kultur av EF Education First
Menu

Alt du trenger å vite om språkkurs på Costa Rica

Vi er to jenter fra Sandefjord og Oslo som har tilbrakt 3-4 måneder av vårt friår i Tamarindo, Costa Rica. Nå er vi tilbake i Norge og sitter på minner vi tidligere bare kunne drømt om å få. Vi tenkte derfor vi skulle dele litt av disse med dere!

Hei! Vi er to jenter fra Sandefjord og Oslo som har tilbrakt 3-4 måneder av vårt friår i Tamarindo, Costa Rica. Tamarindo er en liten, koselig og tropisk strandby, med en rolig og imøtekommende atmosfære. Vi reiste begge til Costa Rica alene og møttes for første gang da vi ble hentet av EF på flyplassen i Liberia. Første skoledag havnet vi i samme klasse og ble raskt veldig godt kjent og gode venner. Siden det har vi blitt mye bedre i spansk, hatt fantastiske hverdager bestående av skole, trening og sosiale sammenkomster, mange gøyale helger i Tamarindo, samt noen utflukter med gode venner.

Nå er vi tilbake i Norge og sitter på minner vi tidligere bare kunne drømt om å få! Vi tenkte derfor vi skulle dele litt av disse minnene med dere, samt gi dere litt praktisk informasjon som kan være nyttig dersom du allerede har bestilt språkkurs, vurderer det eller bare har lyst til å lese litt om livet i Tamarindo.

Livet i Tamarindo

Tamarindo ligger i Guanacaste-provinsen i Costa Rica, langs Stillehavskysten. Fra denne siden av Costa Rica kan man nyte helt fantastiske solnedganger ved 18-tiden hver eneste dag.

Vi nøt de fleste solnedgangene fra stranden, men fikk også med oss noen fra fjelltoppen i byen, som tar omtrent 20 minutter å gå opp fra skolen.

Vi hadde også noen helt ubeskrivelige ettermiddager i evighetsbassenget i Mar Vista med fantastisk utsikt over natur og sjø sammen med gode venner. Det kan også anbefales å nyte solnedgangen fra surfebrettet, helt magisk!

Mat og drikke

Når det kommer til mat og drikke er det veldig mye godt å velge mellom i Tamarindo. Det finnes en haug av ulike restauranter og cafeer, samt foodcourter med blant annet alternativer fra Italia, Sverige, Asia, Mexico osv., til en rimelig penge. Det må også nevnes at smoothiene på den eldste foodcourten er helt fantastiske. Har man lyst på en burger med fantastiske fries er Surf Shack stedet å gå. Vil man ha et sunnere alternativ med masse grønnsaker er et godt alternativ Oveja Negra. En annen restaurant som vi anbefaler på det sterkeste er Falafel Bar. Vil man kose seg litt på kvelden drar veldig mange av studentene til Pacifico, Sharkys og Crazy Monkey. Vi kunne ramset opp mange flere steder, men halve moroa er jo å utforske og prøve selv, så Buen Provecho!

Beachen

Stranden i Tamarindo er nok kanskje det stedet vi har vært mest etter/før skolen og i helger, da den ligger kun en 5-minutters gåtur fra skolen. Til venstre for denne stranden ligger Langosta, som tar 15-20 minutter å gå til. Fordelen her er at man ligger nesten alene dersom man går litt bortover stranden.

Et lite tips her er å følge med tidevannet, særlig rundt fullmånen, da det er en liten elv som deler stranden i to. Her er det stort sett lavt vann man kan sitte og kose seg i, men til tider kan vannstanden forandre seg mye fra formiddag til ettermiddag, noe vi fikk erfare! Vilde og noen kompiser gikk over denne elva på formiddagen, da Hedvig kom noen timer senere var vannet langt høyere og det var ikke mulig å vasse over. Det endte dermed med at vi som var stuck på andre siden måtte svømme tilbake igjen med en arm og holde sekken over hodet med den andre i sterk strøm. Vi glemmer ihvertfall ikke den dagen!

Til høyre for Tamarindo-stranden ligger Playa Grande, som er en lang og nydelig strand. For å komme dit må man ta en veldig kort båttur over et lite vann til omtrent 500 Colones eller ca. 7 NOK. Vannet rekker ikke langt over knærne, men for all del ikke finn på å gå over, da det finnes krokodiller i dette området! Utover dette finnes det mange fine strender man kan komme til i løpet av en drøy halvtime i taxi, blant annet Playa Conchal, Playa Flamingo og Playa Negra.

Surfing

Surfing er veldig populært i på Costa Rica. Vi tok selv noen surfetimer, både privat og via EF. Vi leide også brett et par ganger til 5USD av surfebutikken ved siden av Sharkys. Utover litt surfing trente vi også mye. Det ligger et treningssenter noen få minutters gange fra skolen. I tillegg er det gode løpemuligheter. Vi løp mye bort til Langosta langs veien og tilbake, langs Tamarindo-stranden, opp på fjelltoppen og ikke minst grusveien til Villarreal.

Mar Vista

Som nevnt innledningsvis er Mar Vista “et must”. Dette er et område oppe i fjellene en 30-40 minutters kjøretur unna Tamarindo, bestående av evighetsbasseng og restaurant. Det skal mye til for å slå disse ettermiddagene da gjengen stappet seg inn i en taxi etter skolen og kjørte dit, hvor hvor vi nøt solnedgangen sammen i bassenget med en god drink, etterfulgt av en veldig god middag på restauranten. For noen fantastiske øyeblikk vi hadde der!

Catamaran båttur

En annen aktivitet som vi absolutt anbefaler å gjøre minst en gang i løpet av oppholdet på Costa Rica er en tur ut på havet med catamaran! Vi dro ut i 13-tida, koste oss foran på båten, snorklet, hoppet fra båten, spiste god lunsj og nøt en fantastisk solnedgang. Her kan vi vel la bildene snakke for seg selv.

](https://www.ef.no/blog/wp-content/uploads/sites/31/2018/09/catamaran2.jpg)

Våre erfaringer med bosted på språkkurs i Costa Rica

Hedvig – Vertsfamilie

Jeg bodde i en vertsfamilie under hele oppholdet mitt. Vertsfamiliene finnes litt forskjellige steder i områdene rundt Tamarindo. Selve Tamarindo er en veldig liten by med få lokale innbyggere så derfor ligger vertsfamiliene ofte litt utenfor byen. Men frykt ikke! Det tar bare 5-15 min med transport så er du i Tamarindo og på EF skolen. Det kan være litt skummelt å skulle møte en helt ukjent familie som du skal bo hos. Det var det for meg også, men i ettertid så ser jeg at det egentlig ikke var noe å frykte, og jeg hadde en helt fantastisk opplevelse med dette.

Vilde – EF Studenthjem

Skolen er et tidligere hotell, som nå består av flere klasserom, kontorer, en lounge hvor man kan henge med andre studenter eller se på tv, skolekjøkken og en del leiligheter. Utearealet består av et basseng, solsenger, flere sitteplasser, et bordtennisbord, utekjøkken og tropiske trær. Jeg bodde i leilighet på campus, noe som var veldig praktisk med tanke på at man har by og strand noen få minutters gange unna, klasserom vegg i vegg og ikke minst mange andre studenter rundt seg hele døgnet. Leiligheten består av en fin terrasse i første etasje, samt et kjøkken. Her trivdes jeg veldig godt.

Vi har skrevet mer utdypende om de ulike bostedene på Costa Rica, dette kan du lese mer om her!

Skolehverdagen

Vi hadde begge to Intensivkurs, noe som vil si at vi hadde 32×40-minutter leksjoner i uka. Vi synes dette var passe mengde undervisning kontra fritid. Første dag tok vi en plasseringstest som avgjorde hvilket nivå vi skulle begynne på. Vi kom begge to inn i en A2.1 klasse, da vi hadde hatt spansk på ungdomsskolen og videregående.

Undervisningen foregikk i små klasser, hvor vi fulgt samme klasse og lærer gjennom hele nivået. Vi hadde vanlige timer med klassen, samt SPIN (special interest classes), hvor klassene var noe blandet og man hadde også andre lærere. Her hadde vi blant annet matlaging, kultur i Costa Rica hvor vi hadde flere utflukter, grammatikk og vokabular. I tillegg hadde vi iLab-timer, hvor man jobbet selvstendig med oppgaver på PC.

For hvert delnivå, f.eks. A2.1 og A2.2 hadde vi en test for å sjekke hvor vi lå, mens da vi var ferdig med hele boka for A2, altså etter A2.3, tok vi en større test for å sjekke om vi var klare for neste nivå. Vi passerte begge den testen og havnet da i en ny klasse som var på nivå B1.

Verdifull erfaring til CVen

Vi følte vel begge at fremgangen gikk litt sakte i starten, men etterhvert gikk det lettere og på et punkt ble man plutselig mye mer selvsikker i språket. Det var utrolig gøy når man endelig kunne snakke spansk på et brukbart nivå med de lokale. Da kommer man ikke minst mye bedre under huden på kulturen. Vi startet altså på nivå A2.1 og etter underkant av 11 uker var vi på nivå B2.1. Det skal også nevnes at man kan ta DELE-eksamen mot slutten av oppholdet dersom man ønsker det. Dette er en internasjonal språkeksamen i spansk, som er veldig fin å ha på CV-en senere! Det er viktig å være klar over at disse eksamene settes opp omtrent en gang i måneden, så det er ikke sikkert den faller helt likt som sluttdatoen på ditt kurs. I så fall kan man ta den noen uker før man er ferdig eller ta den i Stockholm når man har kommet hjem. Vi tok den i San Jose.

Aktiviteter i regi av skolen

Skolen arrangerer også ulike aktiviteter daglig, som fotball, solnedgang-tur på fjellet, volleyball, bordtennis, utflukter etc. og arrangementer i løpet av skoleåret. Et av de større arrangementene var internasjonal dag. Da samlet elevene fra de hvert enkelt land seg sammen for å presentere sitt land.

Vi og de ca. 20 andre norske pyntet dermed opp et klasserom med rød, hvite og blå ballonger, lagde norsk flagg på en plakat og en presentasjon om landet vårt. Vi toppet det hele med norske sveler og risgrøt. Det smakte veldig godt etter å ha vært i utlandet en stund! Dette fikk selvfølgelig de andre nasjonene smake på i løpet av dagen, samtidig som vi ruslet rundt og lærte mer om kulturen og maten i de andre landene som var representert.

Helgeutflukter i Costa Rica

Rio Celeste er en elv i Nasjonalparken Tenorio Volcano, som ligger en 3-timers kjøretur fra Tamarindo. Vi leide bil fra Alamo i Tamarindo og kjørte dit. Elven er kjent for sin utrolige turkise farge, som oppstår på grunn av en kjemisk reaksjon mellom ulike vulkanske mineraler. Selve gåturen starter gjennom regnskogen og over noen små broer, relativt raskt kommer man til elven som man følger videre innover. Gåturen er totalt 3 km lang. Langs elven kan man blant annet se en fantastisk foss, se utover det grønne landskapet fra et utsiktspunkt og ikke minst se punktet der den turkise fargen oppstår. Dersom man er heldig kan man også se noe dyreliv. Rio Celeste er uten tvil et sted man ikke bør gå glipp av når man er i Costa Rica.

Monteverde

Monteverde, som er et område i fjellene i Puntarenas-provinsen, er et annet sted man nesten bare må ta turen til hvis man befinner seg i Costa Rica. For å komme hit kan man leie bil eller leie en shuttle, så er man der i løpet av 3-4 timer. Monteverde er kjent for sine “Cloud Forests”, eller skyskoger på norsk, med utallige dyre- og plantearter. En “Cloud Forest” likner i stor grad på en regnskog, men ligger lenger opp i høyden og er dermed kaldere. I Monteverde er det mange ulike aktiviteter man kan gjøre, som dyretitting, kaffeplantasjer, gå over hengende broer i skogen og ziplining. Vi ankom på en fredag og fikk hotellet, vi bodde på Hotel el Atardecer, til å fikse shuttle for oss til hengebroene samme dag. Runden var omtrent 3 km. Der hadde vi en veldig koselig tur hvor vi ruslet langs stier inne i skogen og over hengende broer mange meter over bakken.

Dagen etter dro vi på ziplining, noe som er et must i Monteverde. Vi valgte Extremo varianten, noe som var veldig gøy og adrenalinfylt. Runden besto av en haug av ulike zipliner, noen korte og noen lange over en stor dal, inkludert to superman-zipliner, en stor huske, samt hopp ned fra et høyt tre i tau. På kveldene koste vi oss med god mat og nøt den kjølige temperaturen. Her er det lurt å ha med lange bukser, genser/fleece og regntøy, da det kan bli ganske kjølig i forhold til hva man er vant til i Tamarindo. Det må til slutt nevnes at Monteverde var et av høydepunktene i løpet av vårt opphold.

San Jose

Vi var også en tur innom San Jose. Stedet er ikke så mye å skryte av til hovedstad å være, men hvis man har behov shopping er kjøpesentrene der stedet å dra. Andre steder Vilde besøkte etter studiene, som hun anbefaler på det sterkeste er Manuel Antonio, (en nasjonalpark med to fantastiske strender og utsiktspunkter), Vulkan Irazu, (en aktiv vulkan i nærheten av San Jose med turkist vann i krateret), og området rundt Vulkan Arenal, som består av fantastisk utsikt til vulkanen, fossefall og hot springs.

Take us back!

Oppholdet vårt i Costa Rica har vært en helt fantastisk opplevelse. Utrolige mange fine mennesker, magisk natur, syke aktiviteter og flott vær bidro til en reise vi kommer til å huske i lang tid. Det var mange ganger vi måtte stoppe opp litt og bare ta inn alt det vi har opplevd. Det var virkelig en drøm! Vi håper at dette hjalp litt dersom du vurdere å dra med EF til Costa Rica. I tillegg har vi også laget en video om reisen vår. Sjekk den gjerne ut! https://www.youtube.com/watch?v=yZk8bgkhKyA

Hvis du har noen spørsmål er det bare å ta kontakt med oss på Instagram; @solbergvilde & @hedvigbk

¡Pura vida!

Ønsker du mer informasjon om å ta et språkkurs på Costa Rica?

Les mer her..

Ønsker du mer informasjon om å ta et språkkurs på Costa Rica?Les mer her..
Få det siste innen reise, språk og kultur i vårt GO nyhetsbrevMeld meg på

Utforsk verden og lær et nytt språk i utlandet