GO Blog | EF Blog Norge
Det siste innen reise, språk og kultur av EF Education First
Menu

Les om Antonia’s Europatur i sommer

Jeg er en jente på 15 år, som har reist med EF to år på rad. Første året gikk turen til Australia og i år var jeg med på Europaturen - hvor vi besøkte mange land og avsluttet med øycruise.

I sommer var jeg på min andre språkreise, og denne gangen tok jeg med meg reisevesken tre uker rundt i Europa! Etter å ha vært på språkreise til Australia sommeren 2017, var det ikke tvil om at jeg skulle på tur med EF igjen. Når favoritthobbyen er å reise sier man ikke nei takk til en sommer som består av en reise gjennom seks land, fjorten byer, og fem øyer rundt i Europa.

London

Gjennom hele vinteren hadde jeg gledet meg til enda en uforglemmelig sommer, og plutselig så var sommeren her og reisen min nærmet seg med stormskritt.  Jeg skjønte at dette kom til å bli en fantastisk tur allerede da Solveig kom hoppende bort og klemte meg på Flesland i Bergen, og spurte om jeg var hun jenten som skulle være med på Europaturen med EF.  Vi startet turen vår ingen andre steder enn London! Etter litt shopping i Oxford street, bilder i telefonbokser og fish&chips til lunsj tok vi turen videre til kjærlighetsbyen.

Paris

Paris skuffer aldri, og etter å ha blitt kjent med litt flere fra gruppen var dette en drøm. Fotoshoot foran Eiffeltårnet, middag på Champs-Élysées og vandring gjennom Versailleshagen slår aldri feil.  Paris var uten tvil en av favorittstedene på turen, men etter en så glamorøs by var det godt å komme frem til rolige Luzern. Personlig så hadde jeg ikke hørt så mye om Luzern, men byen er nydelig! Først var jeg litt skeptisk til stedet på grunn av hotellet, som visste seg å ha vært et fengsel før. Men ikke la dere lure av det, for opplevelsen var uforglemmelig. Her ble vi blant annet kjent med en amerikansk gruppe som bodde samme sted som oss. Sykt gøy å møte nye folk, og å dele opplevelsene våre med dem! Uansett hvor gøy Luzern var slo den nok ikke den åtte timers lange bussturen dit fra Paris. Hannah Montana sanger på full guffe, og litt for mange is gjorde sussen, og åtte timer føltes som to.

Italia og Hellas

Firenze var neste stopp på listen, og hva er bedre enn Italia om sommeren? Byvandring i varme Firenze med ekte gelato i hånden, og de obligatoriske bildene med det skjeve Pisa tårnet var en fin start på begynnelsen av Italia-eventyret. Colosseum, Vatikanet og Michelangelos kunstverk var til å dåne av, før vi plutselig befant oss blant ruiner i Pompeii. Wow, må jeg bare si! Siste stopp i Italia var Sorrento. Her fikk vi slappet ordentlig av på stranden, og vi fikk spist verdens beste sitronkake. Sitronene her var jo like store som meloner! Det tok oss ikke mer enn en liten båttur over Middelhavet før vi befant oss ingen andre steder enn Hellas! Klostrene i Meteora, ruinene i Delphi, historiene om greske guder, og en fantastisk gresk aften var den perfekte avslutningen på reisen vår på land. Her fikk vi sagt ”ha det” til våre danske travelbuddies, før vi skulle om bord på drømmecruiset, og videre på øyhopping blant noen av de fineste greske øyene.

Øyer i Hellast

Mykonos, Samos, Patmos, Heraklion og Santorini…. Trenger jeg å si mer? Jeg falt pladask for Mykonos og Santorini, og det er ikke tvi om at jeg skal dit igjen!  Cruiset var verdens beste avslutning på en så fantastisk tur som dette, og det var nok det som gjorde språkreisen så uforglemmelig.  Sammen med tjueseks norske og ti svenske fikk jeg sett og opplevd de mest utrolige stedene rundt i Europa. Vi ble kjent med mange andre ungdommer fra hele verden, vi fikk sett de mest fantastiske stedene og fikk venner for livet. På denne turen har jeg ikke bare blitt flinkere til å snakke engelsk, jeg har lært mer om hvem jeg er som person, jeg har opplevd og sett så mange forskjellige kulturer, og fått venner for livet. Jeg kommer til å huske denne sommeren som den mest fantastiske sommeren noen sinne, og som tour guiden vår pleide å si ”Bye, byeeeee” og ”Rock´n Roll”.

Planlegg din neste sommer med EF

Ønsker du å reise på Europatur med EF Språkreiser, les mer her..

Grand Tour Europe med EFLes mer om Europatur her
Få det siste innen reise, språk og kultur i vårt GO nyhetsbrevMeld meg på