GO Blog | EF Blog Norge
Det siste innen reise, språk og kultur av EF Education First
Menu

Tina’s språkreise til Australia

Jeg har vært på to språkreiser til både Australia og California med EF. Til høsten skal jeg også reise med EF på utveksling til USA! Les om min fantastiske språkreise til Cairns!

Sommeren 2016 reiste jeg for første gang på språkreise med EF til Cairns i Australia.  Jeg gledet meg så utrolig mye! Jeg telte ned hver eneste dag i sånn et helt år. Tenk at jeg skulle faktisk reise til den andre siden av jordkloden! 1.juli fløy jeg først til Gardermoen, der jeg møtte gjengen jeg skulle reise med. I løpet av den første dagen ble jeg ganske godt kjent med mange. Det virket som jeg egentlig hadde kjent de nesten hele livet mitt og ikke bare 1 dag. Vi fikk en kjempekul leder som heter Paul. Han var vår kursleder.

I løpet den måneden jeg var på språkreise i Australia opplevde jeg så mye! Dagene bare rant av sted. Hvis jeg skal beskrive språkreise til Australia med 3 ord er det: Opplevelse, Venner og kultur. Jeg gjorde så utrolig mye gøy i Australia blant annet: snorklet i The Great Barrier Reef, besøkte et øyparadis (green Island), kuranda , outback , disko, så  kenguruer, holdt koalaer, badet,  kjørte gokart, surfet, shoppet og besøkte ulike steder. Dette var noe av det jeg gjorde men det fantes mer du kunne gjøre som f.eks: fallskjermhopping, rafting, besøkte vannfall og mer. For å oppsummere er det utrolig mye å gjøre i cairns, Australia. Om jeg skulle anbefale noe må det være The Great Barrier Reef, Kuranda, outpack og surfe. Da opplever du alt Australia har å tilby.

Å snorkle i The Great Barrier Reef var kjempe gøy. Vi ble kjørt med båt ut til en liten sandøy. Det var helt ubeskrivelig fint der! Vi var utrolig heldig med været og det var fint vær hele dagen. Jeg var så heldig å se en vill diger skilpadde som svømte under meg. På båten fikk vi mat og snacks. En ting jeg lærte fra den dagen var: Husk å smør deg med solkrem. For å si det sånn, jeg like rød som en tomat i nesten en uke.

Vi klappet også kenguruer og det var også mulig å ta bilde med en koala. Koalaer er så skjønne! Jeg har aldri holdt en så myk og nusselig skapning før.

Outpack-opplevelsen var veldig gøy. Vi kjørte flere timer i buss for å komme fram til der vi skulle overnatte. På bussen hadde vi det ikke stille for å si det sånn. Jeg satt helt bakerst i bussen med de andre norske. Vi sang og lo. I outpacken sov vi i telt og det var IKKE nett! så vi levde skikkelig ut i villmarken. Før solnedgang gikk vi opp på fjellet for å se ville kenguruer.  På kvelden hadde vi disco og BBQ. Det ble ikke så veldig mye søvn i teltene, men vi hadde det veldig morsomt sammen. Morgen etterpå kjørte vi til et grønt vann der vi badet, og etterpå gikk vi til noen kjente huler.

Surfe det er kanskje en av de gøyeste tingene jeg har prøvd, vel når jeg fikk det til da! I Sydney fikk vi velge noen ting vi kunne gjøre. Jeg valgte å surfe på Bondi Beach. Først fikk vi utdelt en våtdrakt og fikk opplæring på stranden. Når instruktøren mente vi var klare gikk vi ut i vannet. Jeg var redd at vannet skulle være kaldt siden det er vinter i Australia når vi i Norge har sommer, men det var det ikke. Det tok sin tid før jeg klarte å stå på det, men tilslutt klarte jeg det. Det handler om å aldri gi opp!

Det finnes en haug med ting jeg kunne ha snakket om fordi Australia er bare helt awesome! En annen ting som jeg må bare fortelle om er EF språkreise har disco og poolparty. Det var så utrolig gøy!!!! Vi fikk kjempegod mat og hadde det så morsomt. Vi danset EF dansen som de lager ny hvert år tillegg til kjempe mange kule sanger. Vi hørte også på  noen norske sanger og det syntes vi norske var gøy.

I Australia ble jeg ikke bare kjent med mange, men jeg fikk kjempe mange venner. I løpet av kun 4 uker fikk jeg så utrolig gode venner. Uten alle disse fantastiske vennene hadde aldri turen blitt den samme. Uansett hvor jeg gikk traff jeg alltid noen jeg kjente, og ikke minst ble alltid møt opp med et smil. Vi levde sammen i vårt eget felleskap, EF Australia felleskapet. Jeg ble veldig godt kjent med noen italienske, spanske og dansker jenter. Vi hadde mange morsomme samtaler og ting vi gjorde sammen. På språkreiser lærte vi ikke bare engelsk, men lærte av hverandres språk. Jeg trodde ikke at jeg skulle blitt så glad i noen på kun 4 uker. En av mine bestevenner der var Julie fra Danmark. Uansett om du reiser alene eller sammen med noen eller er sjenert eller pratsom du vil alltid finne deg noen å være med.

Den siste tingen som beskriver Australia er kulturen. I Australia bodde jeg hos en australsk familie. Jeg ble veldig fornøyd med min familie. Huset hadde en normal australsk standard. Der jeg bodde hadde vi også internett. I min familie var det en litt eldre mann og dame. Vi bodde 4 EF studenter i huset. Jeg delte rom med Julie fra Danmark. Personlig syntes jeg det var gøy å bo i vertsfamilie fordi da følte jeg meg ikke så mye en turist. Det ga meg en mer følelse av å være en Aussie person kan man si og jeg levde mer slik de gjør der. I Australia bruker de mye slang til alt og alle. Så jeg lærte noen ord de brukte ofte.

Jeg har lært utrolig mye fra denne språkreisen. Det å ta ansvar for meg selv og tingene mine. Jeg har lært å kjenne meg selv bedre og møte nye utfordringer. Jeg føler jeg har blitt bedre i engelsk, at engelsk er mer naturlig å prate. Ikke bare har jeg lært men også opplevd.  Land og kultur har jeg også lært mer om på skolen og gjennom andre EF studenters. Så kommer vel kanskje et av de mest stilte spørsmålene: Er en språkreise verdt pengene?  Svaret mitt er JA hver eneste krone. Det en del penger å dra på en språkreise, men tenk på hvor mye du opplever og får ut av turen! Å reise på en språkreise er noe du kun kan gjøre når du er ung. Når du bli voksen er det for sent. Om du liker å reise, oppleve nye ting ,land, kultur og få nye venner  så er språkreise akkurat noe du må satse på!

Bestill en gratis språkreisebrosjyre her for mer informasjon om språkreiser til Cairns.

Vil du vite mer om språkreise til Cairns?Les mer her
Få det siste innen reise, språk og kultur i vårt GO nyhetsbrevMeld meg på