GO Blog | EF Blog Norge
Det siste innen reise, språk og kultur av EF Education First
Menu

Julies sommer i Malaga

Jeg har alltid villet reise og oppleve verden, så et språkkurs passet perfekt for meg. Av de 52 destinasjonene EF tilbyr valgte jeg å tilbringe sommeren i Malaga. Her kan du lese om min opplevelse!

Jeg heter Julie og er 17 år. Valget jeg tok med å legge fem uker av min sommerferie i EF sine hender, angrer jeg ikke et sekund på. Endelig kom dagen jeg hadde ventet på i over et halvt år. 24. juni satte jeg meg på flyet fra Trondheim med sommerfugler i magen. Jeg var egentlig ganske usikker på hva jeg har begitt meg ut på, og hvordan det skulle gå i et helt ukjent land i fem uker «alene». Ja, jeg reiste alene, aldri hadde jeg vært i Spania, og ikke greide jeg å kommunisere på spansk.

Å reise alene på språkkurs for å lære spansk

Jeg har alltid følt på at jeg vil reise rundt og oppleve verden, så et språkkurs passet perfekt for meg. Av de 52 ulike destinasjonene EF tilbyr valgte jeg å lære spansk i Malaga. Dette er en helt super by som passer perfekt for deg som vil kombinere strandliv, byliv og skole. Skolen ligger kun et steinkast unna stranda og alle de koselige restaurantene ved vannkanten. Til sentrum av Malaga tar det kun 15 minutter med buss, og det går busser hele tiden fra like ved skolen. Jeg opplevde El Palo (som er strøket skolen ligger i), som veldig trygt og fredelig med vennlige og hjelpsomme innbyggere.

Jeg var aldri i tvil om at jeg skulle reise alene. Å reise alene på en slik tur gjorde at jeg måtte utfordre meg selv på ulike måter. Her kunne jeg ikke binde meg til bestevenninna jeg var trygg på, men måtte by på meg selv for å bli kjent med nye folk. Jeg anbefaler virkelig å reise på språkkurs alene, selv om du vil lære et nytt språk sånn som spansk. Ikke bare hvis du er den selvsikre og livlige typen, men ikke minst hvis du er den sjenerte og litt usikre. De du møter er i samme situasjon som deg, så venner får du uansett!

Språkkurset

Undervisninga i ukedagene varte ca 3-4 timer hver dag, og dette var det generelle kurset. Før jeg dro på dette kurset kunne jeg bare å presentere meg selv og si noen få ord på spansk. Læringskurva var bratt, og man lærte utrolig mye på kort tid. På slutten av oppholdet greide jeg å føre en samtale, og jeg skjønte nesten alt som ble sagt rundt meg!
Under hele mitt opphold bodde jeg på residenset som var i overetasjen på hovedbygget til skolen. Dette var veldig praktisk etter som jeg bare kunne gå ned trappa og rett inn i klasserommet hvor jeg hadde undervisninga. På residenset delte jeg rom med to andre jenter. Heldigvis delte jeg alltid rom med folk fra andre land slik at jeg også fikk øvd på spansk (og litt engelsk) etter skolen. Fordelen med å bo på skolen slik jeg gjorde, var at man fikk så god kontakt med resten av studentene som bodde der.

Opplevelsene stod i kø på fritiden

I løpet av mitt fem ukers lange eventyr fikk jeg opplevd en hel masse. Ikke bare var jeg på skolen og lærte meg spansk, jeg deltok også på mange av aktivitetene og utfluktene som ble arrangert gjennom EF. Jeg var på utflukter alle fire helgene jeg var i Malaga, og dette anbefaler jeg for å få mest mulig ut av drømmesommeren! Jeg dro blant annet til Nerja og Frigiliana der vi besøkte en liten sjarmerende by og en fin strand. Den andre helgen min koste vi oss på Playa Bolonia der fikk vi oppleve hvite naturlige sanddyner og krystallklart vann!

Høydepunktet på hele turen kom ca. midt i oppholdet. Her gikk turen over Gibraltarstredet og til Marokko i den nordlige delen av Afrika. Her ble jeg kjent med en helt ny kultur, et helt nytt språk og ikke minst et helt nytt kontinent! Det første inntrykket jeg fikk var at alt var så rent og pent, ingenting var overlatt til tilfeldighetene. Vi opplevde markedene, red på kameler, spiste tradisjonell marokkansk mat og besøkte den blå perlen Chechaouen. Hvis dere tar turen til Malaga må dere ikke gå glipp av denne opplevelsen! Denne utflukten ble arrangert hver helg i sommermånedene, og det gjorde det mulig for de fleste å delta.

Den siste helgen ble ei aktiv helg der jeg deltok på en gåtur langs det som tidligere har vært en av verdens farligste turstier. Nå er den selvfølgelig blitt rustet opp slik at alle som ønsker kan ta turen. Her får man virkelig testet om høydeskrekken er til stede! Dagen etter var det duket for «Descenso de canones». For å være ærlig visste jeg ikke helt hva dette gikk ut på, men ettersom dette var min siste helg hoppet jeg i det. Denne dagen var fylt med action. Iført våtdrakt, hjelm og sele hoppet vi fra høye klipper, rappellerte ned fossefall og krøp ned i grotter! En hel dag i vannet gjorde godt i varmen.

Har du muligheten til å reise, så anbefaler jeg å gjøre det!

Som dere kanskje skjønne er det veldig mye å finne på, også i ukedagene. Det ble arrangert segwayturer, dykking, sykkelturer, surfing og masse mer. En dag i uka ble det arrangert matlaging ute i bakgården til skolen der vi blant annet spiste paella og meksikansk tapas.

Det jeg sitter igjen med etter mitt fem ukers lange språkkurs i Malaga er kun positive opplevelser. Jeg har vokst enormt som person, blitt mer selvstendig og funnet ut av at det er bare å hive seg ut i utfordringene man støter på! Man må utfordre seg selv for å oppnå mestring å lære noe av det. Jeg garanterer deg en drømmesommer du sent vil glemme, med venner fra alle kanter av verden. Dette er en unik mulighet til å reise og utforske nye steder, samtidig som man betraktelig øker sine språkferdigher.

Ønsker du mer informasjon om å ta et språkkurs i Malaga?

Les mer her..

Ønsker du mer informasjon om å ta et språkkurs i Malaga?Les mer her..
Få det siste innen reise, språk og kultur i vårt GO nyhetsbrevMeld meg på

Utforsk verden og lær et nytt språk i utlandet