GO Blog | EF Blog Norge
Det siste innen reise, språk og kultur av EF Education First
Menu

STUDENT STORIES: BETINA’S FRIÅR PÅ HAWAII

Betina er ei reiseglad jente som bestemte seg for å ta et friår etter videregående. Hun viste at hun ville gjøre noe nytt og spennende, samtidig ville hun gjøre noe nyttig som å forbedre engelsken sin for både jobb og skole i framtiden. Valget hennes falt på magiske Hawaii og EFs allmennkurs i engelsk. Betina har nå vært på Honolulu i 2 måneder og deler historien sin med alle som vil lese om hennes opplevelse. Hun er glad i å ta bilder, derfor anbefaler vi alle å ta en tur innom instagram kontoen hennes for å drømme seg bort og se bildene av en vanlig hverdag på Hawaii.

Følg Betina på Instagram her

Hva skal man finne på ila friåret sitt?

“Da det nærmet seg slutten på videregående hadde jeg fortsatt ingen anelse hva jeg ønsket å gjøre i friåret mitt. Jeg ønsket å dra langt bort, men visste ikke hvor eller hvordan. Jeg endte opp med å søke på muligheter i utlandet og jeg fant nettsiden til EF. Jeg hadde hørt mye om EF tidligere, men det var ikke før jeg faktisk begynte å lese om alt jeg kunne gjøre at jeg fant ut at dette var det beste alternativet for meg.  Og deretter sjekket jeg hvilke destinasjoner de hadde. Med det første jeg så Hawaii skrevet under lista av de ulike destinasjonene, så var det ingen vei tilbake. Jeg visste der og da at dette var stedet jeg ønsket å dra til. Hva var vel bedre enn å reise samtidig som jeg kunne forbedre engelsken min? Jeg tok raskt kontakt med EF og de var veldig hjelpsomme. De ga meg masse nyttig info og de hjalp meg med hele prosessen, noe som var supert.

Honolulu

Nå har jeg vært i Honolulu i allerede over 2 måneder og jeg trives veldig godt. Jeg gruet meg først til å dra alene, men visste det var et bra valg da det er lettere å bli kjent med nye mennesker. Allerede første skoledag fikk jeg venner fra hele verden, og jeg visste tiden min her kom til å bli bra. Hele miljøet her i Honolulu er veldig laid-back og det er ikke mange som stresser. Alle er som regel i godt humør og ingen er redde for å ta kontakt med deg når du går ute i gatene, så det å bli kjent med de lokale er ikke er noe problem. Man finner mange ulike restauranter i gatene her, alt fra store kjente kjeder som Subway, McDonalds, Hard Rock Cafe, KFC og Starbucks til små koselige cafeer hvor man kan kjøpe en god sandwich eller en oppfriskende acai bowl etter skolen. Ikke langt fra stranden er det også et stort handlesenter for shoppingglade mennesker.

Studenthjem

Jeg valgte å bo på studenthjemmet og angrer ikke i det hele tatt. Jeg deler rom med en annen jente fra Peru og vi trives godt sammen. Vi kommer fra to ulike verdensdeler, så det er alltid gøy å lære om hennes kultur. Studenthjemmet ligger veldig sentralt på Waikiki og det tar bare 4-5 minutter å gå til Waikiki Beach. Nærmeste matbutikk ligger bare to minutter unna og skolen ligger omtrent 20 minutter gange fra studenthjemmet. Selve skolen ligger i sjuende etasje i et stort bygg, så vi har et fin utsikt. Skolen er moderne og fint innredet, og de pynter opp til de ulike festdagene. Sist måned var det for eksempel Valentine’s Day og de pyntet skolen i røde farger og delte ut gratis sjokolade, muffins og andre ting som hørte til dette temaet, noe som gjorde det ekstra gøy!

Før jeg kom hit tok jeg en engelsktest som plasserte meg i riktig klasse for mitt nivå.Nå går jeg i klasse med elever som er på samme nivå som meg – noe som gjør meg tryggere i klassen min. Det er mange ulike nivå etter hvor god man er i engelsk, så hver 6 uke tar vi en ny test for å se om vi har blitt bedre, og vi får da muligheten til å gå opp en nivå. Det er veldig kjekt å være på skolen. Alle er glade og veldige lette å snakke med. Lærerne her er flinke, motiverende og veldig tålmodige. De bruker ulike læremetoder hvor vi lærer gjennom lærebøkene, bruker iPads, diskusjoner, prosjekter, lek, og ulike ekskursjoner innimellom.

Utforsk Hawaii

Når man først er på Hawaii, må man så klart utforske de ulike stedene. Jeg har allerede sammen med venner fra EF dratt til noen av de andre øyene som Maui og Kauai. Vi leide bil og kjørte rundt de ulike øyene og sov i telt, og vi fikk oppleve så mye fint! Skolen er plassert på øya Oahu, og selve øya er ikke så særlig stor. Det er mange flotte steder å se, og det beste er at man ikke må dra langt for å se dem. Øyen er fylt med nydelige strender hvor vi kan surfe og mange fantastiske turer man kan gå med sinnsyk utsikt! Noen turer kan være på vanlige veier, mens andre turer kan være midt i skogen på gjørmete stier eller bratte fjelltopper. Dersom du ønsker å surfe, må du ikke dra langt. På Waikiki Beach har de utleie av surfebrett og paddleboards hvor man kan leie en instruktør som lærer deg å surfe, noe som jeg anbefaler å gjøre! Man kan også melde seg på ulike båtturer hvor man kan se hvaler, delfiner og havskilpadder! Det er utrolig kult!

Skolen har sitt eget personale som planlegger ulike turer eller aktiviteter nesten hver dag som studentene kan melde seg på, men man kan også gjøre det alene. Det er ikke vanskelig å komme seg frem til de ulike stedene her da det kjører busser hele tiden, og dersom du er gammel nok og har lappen, så er det mulig å leie bil, noe som vi har gjort et par ganger.

Hver dag er et lite eventyr og jeg gleder meg alltid like mye til å se hva dagen har å by på. Jeg angrer ikke et sekund på denne turen. Jeg har fått veldig gode venner og minner for livet. Å dra alene til et helt nytt sted er et stort steg å ta, men det er noe av de beste jeg har gjort. Ikke bare har jeg blitt bedre i engelsk, men jeg har også blitt mer selvstendig og bedre kjent med meg selv. Å møte en helt ny kultur er veldig spennende og lærerikt, og det er utrolig kjekt å bli kjent med mennesker fra ulike verdensdeler. Det er folkene du blir kjent med som gjør størst inntrykk på deg på en reise som dette, og det er uten tvil de jeg kommer til å savne mest den dagen jeg drar hjem igjen”.

Få det siste innen reise, språk og kultur i vårt GO nyhetsbrevMeld meg på

Utforsk verden og lær et nytt språk i utlandet