GO Blog | EF Blog Norge
Menu

Min språkreise til Malta

Dina var på EF språkreise til Malta

Jeg har vært så heldig å få vært med EF språkreise til Malta sommeren 2019. Det var virkelig en 3 ukers opplevelse som toppet mine forventninger. En EF språkreise får deg ikke bare til å oppdage ny kultur og forberede språket, man får mange nye venner, minner og ikke minst, utvikle seg som person! Det var virkelig en sommer jeg aldri kommer til å glemme.

Til deg som leser dette reisebrevet, du vurderer kanskje å reise til Malta, eller har noen ubesvarte spørsmål? Kanskje dette reisebrevet har svaret, og vipper deg av pinnen fra usikker, til ‘ja, absolutt!’?

Reisen varte fra 3. Juli til 23. Juli, og forventningene var høye da vi gikk fra hotellet til Gardemoen for å møte hele gruppa jeg skulle være sammen med. Det at jeg reiste alene gjorde ingen forskjell, for jeg gikk så godt overens med dem at man skulle tro at det bare var en gjenforening! Jeg kunne heller ikke ha vært heldigere, for til kursleder fikk jeg Cassandra, og selv om det var hennes første tur, syns jeg hun gjorde en utmerket jobb. I tillegg til kursleder fikk jeg en lærer, og en aktivitets leder som var sammen med oss under alle aktivitetene.

På det residence jeg bodde på, var vi en liten gåtur unna frokost stedet og promenaden der det var buss og matbutikker, samt spisesteder og shopping. Frokost og middag var inkludert, mens lunch måtte vi betale selv. Skolen var en 20-30 minutters busstur, og dagene gikk på skole, aktivitet, utflukter og moro. På skolen ble man delt i forskjellige klasserom, alt etter hvilket nivå man var på. Vi gjorde mye praksis, litt bok og en del muntlig. Sammen med spanskene, danskene og franskene syns jeg vi ble en fin klasse.

Utflukter

Noen av utfluktene er inkludert, mens andre må man kjøpe. Pakkene anbefaler jeg å kjøpe på forhånd, mens for eksempel ekstra aktiviteter, som mega party og boat party må kjøpes der. Sun and fun pack anbefaler jeg sterkt. Noen av plassene vi var på var Valetta, som er hovedstaten, og Mdina, som er den gamle hovedstaten. Mange forskjellige strender var vi også på, som Golden bay og Blue lagoon. Enkelte dager var lagt opp til shopping eller sightseeing, mens andre dager var alternativene valgfritt.

En typisk dag for meg kunne ha vært: Utflukt på morgenen med shopping eller bading og så dra på skolen. Etter skolen tok vi bussen hjem for å spise middag og så slappe av frem til vi skulle på kveldsaktivitet med f.eks EF disco eller Arena.

Det som gjorde min språkreise så spesiell, må være alle folkene jeg har møtt, vennene jeg har fått og alle opplevelsene jeg kan ta med videre i livet. Målet mitt var å bli tryggere når jeg snakket engelsk, og takket være EF språkreise kan jeg trygt si, at det har jeg. Det var utrolig vanskelig å si hade til klassekameratene, lederne, vennene jeg hadde fått og min norske gruppe. Men tanken på at jeg får se dem igjen på reunion, det er helt utrolig!

Så om du tenker at dette hadde vært noe for deg, så sier jeg bare: GO FOR IT!

Du kommer ikke til å angre, og jeg kan med hånda på hjerte si at det kommer til å bli din beste sommer fylt med sol, mennesker, og minnerike dager. Jeg er virkelig glad for at jeg reiste, og fikk oppleve dette. Malta er en fin plass å starte for folk som kanskje er litt usikker, eller for dem som rett og slett har lyst til å prøve noe nytt.

Bli med på språkreise til Malta!Les mer her..
Få det siste innen reise, språk og kultur i vårt GO nyhetsbrevMeld meg på