GO Blog | EF Blog Norge
Det siste innen reise, språk og kultur av EF Education First
Menu

Hvem er Generasjon Z og hva gjør de?

Hvem er Generasjon Z og hva gjør de?

Kort fakta om Generasjon Z

  • Født etter 1990

  • Vokst opp med øyeblikkelig tilgjengelighet til informasjon på internett

  • Kjøpesterk generasjon, som ikke lar seg lure av tradisjonell markedsføring

  • Stoler på omdømme og utsagn fra ambassadører, eller «influencers»

  • Mestere på multitasking, og er alltid på flere sosiale plattformer samtidig

Dagens ungdom, ofte referert til som generasjon Z, benytter mobilen konstant, ønsker heller å chatte enn og snakke og har en tålmodighet på ca 8 sekunder.  Verden er jo tross alt i endring og generasjon Z har fått sosiale medier og avansert teknologi inn med morsmelken. Bare YouTube alene blir besøkt 4-5 ganger per dag i gjennomsnitt av de såkalte Z-erne.

«Digital natives» er en annen betegnelse på generasjonen, fordi de er de første som vokser opp med internett, og adgang til kommunikasjon, spill, musikk, nettbutikker og sosiale medier. Her deler de apper, tips, linker og kunnskap med andre unge i sine kretser. Så og si alt de gjør og finner deler de med sine stadig større nettverk. Av alle generasjoner, regnes  Z-erne for å være den hittil best utdannede og kunnskapsrike.

Bevisst påvirkning

Generasjon Z hører ikke på de tradisjonelle magasinenes spådommer om neste mote, kosthold og reisemål. De er overeksponert, og langt mer skeptiske til alt som blir presentert i media og markedsføring. Helt fra deres barndom har de blitt overeksponert for data , og har dermed en skeptisk tilnærming til det som blir presentert i både media og via tradisjonell markedsføring. Dette har ført til at Z-erne ser etter mer menneskelige anbefalninger fra kilder de stoler på. Dette er en av grunnene til at «Influencere» har fått en så stor plass for denne generasjonen, der de føler at de kjenner personene og følger hvert eneste sted i deres hverdag. Det samme gjelder når det kommer til hvor de ønsker å studere, eller finne seg en jobb. Generasjon Z er de som er flinkest til å bruke sine nettverk, som vi alle har blitt anbefalt å bruke i alle år.

Denne selvtenkende og nettverksøkende generasjonen lar seg ikke lure og forføre av tradisjonelle merkevarer, pollerte og glansbilde-annonser eller populære kjendiser. Denne generasjonen er ekstremt opptatt av av det autentiske, ærlige, troverdige, transparent og rettferdige. De er verken bekymret eller engstlige, men de er derimot meget utålmodige og kritiske.

Den nye generasjonen

Generasjonen er etterkommerne av flere generasjoner der overforbruk, kapitalisme og materialisme har vært i fokus. Nå står delingsøkonomi og forenkling av hverdagen for tur. De er i tillegg ansvarlige forbrukere og opptatte av å inkludere en sosial sak, mangfold og åpenhet. Det som er godt med de nye Z-erne er at det er trendy å være et godt menneske. Det viser seg også at generasjonen er spesielt opptatt av miljø, helse, kloden, feminisme og mobbing.

Denne generasjonen er ofte målrettet og ikke redde for å jobbe hardt for å oppnå drømmene sine. Mange jobber også gjerne frivillige. Entreprenør- og skaperånden står sterkt. De har kanskje hatt en «enkel» oppvekst i forhold til generasjonene før, men det har heller aldri vært større press på å levere og større press fra alle rundt da alt blir delt med alle.

Always on

Det er dessverre også en del negativ påvirkning på denne generasjonen ettersom de lever i en verden hvor sosiale medier går 24 timer i døgnet. De er aldri avlogget, og våkner opp til en ny dag full av aktivitet på mobilen som har ligget og mottatt snappet og meldinger i løpet av natten. Undersøkelser viser at de syns det litt slitsomt å være pålogget hele tiden og at de sliten med å konsentrere seg.

Z-erne har ofte flere type instagram kontoer. En som er med de «perfekte» bildene, og en helt privat med kun sine nærmeste venner som er litt mer uhøytidelig. For Z-erne kan ofte være flaut å ikke få nok «likes» på sine innlegg på sosiale medier, som ofte fører til ubehag hos generasjonen om de ikke får responsen de hadde håpet på.

Fremtiden

Likevel er Z-erne på mange måter en revelesjonere generasjon, som har tvunget mange selskaper til å måtte tenke anderledes. De er generasjonen som alt har et overtak på teknologi på alle generasjoner som nå er i arbeidslivet.

Les mer om EFHer..
Få det siste innen reise, språk og kultur i vårt GO nyhetsbrevMeld meg på