GO Blog | EF Blog Norge
Det siste innen reise, språk og kultur av EF Education First
Menu

Mitt MyYear i Nice, Roma og Malaga

Hei alle sammen, nå reiser igjen på mitt MyYear med EF Studieår i utlandet. Denne gangen går turen til fantastiske Nice, så til romantiske Roma, før jeg avslutter  i solfylte Malaga. Jeg gleder meg masse til å vise frem hvordan livet  ved 3 av EF sine mest populære skoler ved Middelhavet er.

Lurer du på hva et MyYear med EF Studieår i utlandet er?

Med EF MyYear kan du reise jorden rundt samtidig som du blir flytende i språk. Du kan skreddersy ditt «MyYear» i utlandet akkurat som du ønsker! Velg mellom 50 destinasjoner og 9 språk. Les mer her..

Torsdag 20.06:

Har hatt en meget kulturell dag, og fått sett mye av det Malaga har å by på! Startet dagen med å bestige Castillo de Gibralfaro! Det er en borg som ligger på en høyde midt i Malaga by.

Det koster noen euro å komme inn, men utsikten derfra er veldig fin. Man kan se hele byen! Etter å ha klatret hele veien ned igjen (neida ikke klatret – men det er en god stigning opp) dro jeg for å se på museumet til Picasso. For dere som ikke visste det er Picasso født i Malaga, og har derfor sitt eget museum midt i byen. Her var det dessverre ikke lov til å ta bilder, så dere må nesten dra å besøke det selv!

Lunsjtid og deilige pannekaker. Jeg hadde fått tips om Brunchit – en koselig kafé som serverer alt fra smørbrød til kaker. Idag landet jeg på pannekaker; fire tykke pannekaker stablet oppå hverandre toppet med sjokoladesaus og banan <3 NAM!

Etter lunsj ble det litt mer vandring rundt i byen, og jeg fikk blant annet tatt en titt på Katedralen i Malaga sentrum. Katedralen blir ofte kalt “den enarmede kvinne”, og dette fordi den mangler et tårn! Det var rett og slett ikke nok penger igjen til å fullføre bygget. Alcazaba er også verd å ta en titt på, og det finner man midt i sentrum rett ved Castillo de Gibralfaro.

Her er noen bilder fra byen også!

Til middags/kvelds ble det en enkel middag på vei hjem. Jeg var så utrolig sulten da jeg skulle ta bussen hjem, og plutselig spottet jeg en grillrestaurant. Jeg nærmest sprang bort for å få i meg noe mat. Det var et godt valg, for jeg fikk servert en deilig burger med avocado, løk, bacon og ost, og søtpotet fries på siden. Nå holder jeg på å pakker kofferten min til imorgen, for da reiser jeg hjem til norge igjen </3

Onsdag 20.06: BEACHDAY og Paella!

BEACHDAY! Strålende sol og telefonen sier at det er 27 grader (føles som 35, men ok). Nydelig å bare kunne spasere ned til stranda og legge seg der med en god bok.

Jeg gikk en tur på supermarkedet og kjøpte med meg masse frukt og bær som jeg tok med tilbake på stranda og spiste til lunsj. Etter mange svette timer på stranda var det tid for samlet middag på skolen! De ansatte hadde pyntet med masse spanske flagg og spilte spansk musikk på anlegget.

](http://www.ef.no/blog/wp-content/uploads/sites/31/2018/06/IMG_1236.jpg)

De hadde invitert en spansk kokk til å lage en gigantisk Paella til oss, og vi fikk sett hele prosessen fra start til slutt. Paellaen var utrolig god, og inneholdt ingredienser som kylling, paprika, sukkererter, reker og en type skjell som jeg ikke vet hva heter. Sammen med paellaen fikk vi selvfølgelig servert (alkoholfri) sangria! Mmm. Nydelig måltid med en herlig gjeng <3

Tirsdag 19.06: Utforsker Malaga!

Våknet 07.30 og dro ut på en løpetur for å utforske området litt bedre. Det er veldig fint her vi bor, og utrolig deilig å kunne løpe langs havet på morgenkvisten.

Etter frokost tok jeg bussen inn til Malaga sentrum, 10 minutter fra der jeg bor. Malaga var overraskende rent og ryddig, og det var masse fine butikker der. Før jeg visste ordet av det hadde jeg brukt over to timer på shopping, og var veldig klar for lunsj. Siden jeg er en smoothie-elsker, googlet jeg meg fram til en plass som solgte acaibowl og gikk strake veien dit.

Nå har jeg bestilt acaibowl på alle plassene jeg har vært, og den jeg spiste på The Healer i Nice er fremdeles den beste <3

](http://www.ef.no/blog/wp-content/uploads/sites/31/2018/06/IMG_1368.jpg)

Jeg satte meg ned på en utrolig hyggelig tapasrestaurant for middag, og der hadde de såå mye godt å velge i. Maten var også veldig billig, så det var bare å bestille litt av alt; noe jeg gjorde! Skinke, kyllingspyd, paprikasalat, poteter i spicy saus, reker og guacamole, kjøtt med brie og løk og selvfølgelig sangria.

Mandag 18.06: Buenos dias Malaga!

På tide å få pakket tingene sine og dra videre til min siste destinasjon; Malaga! Flyturen gikk veldig greit og tok litt over 2 timer. Jeg var så heldig å ble hentet av en taxisjåfør på flyplassen i Malaga, som stod å ventet på meg med et stort rosa EF-skilt!

Han var såå søt, og kunne selvfølgelig ikke et ord engelsk. Han kjørte meg til vertsfamilien sitt hus, som ligger ca 20 minutter unna Malaga sentrum.

Huset ligger derimot 5 minutter fra skolen, og 8 minutter fra stranden! Nydelig beliggenhet med andre ord. Jeg ble møtt av vertsmor og en av hennes døtre, som hadde laget middag (og dessert) til jeg kom. De kunne begge snakke litt engelsk, så det var ikke noe problem for oss å kommunisere.

Etter mat gikk jeg en tur ut for å ta en titt på nabolaget på egenhånd. Jeg gikk ned til stranden og havet en stund, før jeg snudde for å finne ut hvor skolen ligger. Det er utrolig mye fine blomster på gatene her i Malaga, og husene er typisk små og hvite (eller veldig fargerike). Temperaturen er enda høyere enn i Roma, så jeg gleder meg til å ta en badedag her!

Vertsfamilien min er virkelig veldig hyggelig, og vi satt lenge å pratet sammen da jeg kom inn fra tur. Gleder meg til en ny dag imorgen!

Søndag 17.06: Enda mer is og turistattraksjoner

Deilig å ikke ha på alarm så alt for tidlig idag, slik at vi fikk sovet ut litt. For frokost dro vi på jakt etter den beste smoothien i Roma, og vi googlet oss fram til at Ezco Sazio Skulle være bra. Da vi kom fram hadde de dessverre ikke mer acaibowls, så vi måtte finne på noe annet. Vi bestilte derfor vår egen vri; smoothie, frukt og bær – som vi helte over i en skål. Dessverre var smoothien ganske full av honning, granolaen var hard og frukten vassen. Det ble derfor en ikke så veldig god opplevelse, og vi måtte videre for å kjøpe ny frokost… Kan dere gjette hva dette ble?? Selvfølgelig IS <3 Vi hadde blitt tipset om en supergod iskrembar som heter Frigidarium som blant annet lager sin egen type kuleis med samme navn. Denne isen levde opp til forventningene sine, og jeg og Sara kunne si oss fornøyde med dagens frokost. Anbefales å dra innom her hvis du skal til Roma.

Videre ble vi gående rundt i Roma uten noen spesiell mål og mening, og gikk derfor forbi flere kjente landemerker. Vi kastet noen nye mynter i Trevifontenen, passerte Pantheon nok en gang og gikk opp Kapitolhøyden.

Vi bestemte oss for å gå opp palatinerhøyden, og passerte derfor også Colosseum! Sara har ikke vært i Roma før, så det var jo gøy for henne å ta noen bilder av den historiske arenaen når hun først er her!

Sara ble veldig gira under photoshooten vår 🙂

Nå har vi akkurat kommet tilbake til residensen, og føttene våre er mildt sagt slitne 🙂 Blir nok tidlig kveld på oss idag! Imorgen er det avreise til Malaga, og jeg gleder meg veldig. Gøy med ny by!

Lørdag 16.06: Firenze

Duket for utflukt med skolen til Firenze! Jeg og Sara stod tidlig opp for å teste ut Magnums do-it-yourself iskrem bar før vi dro. Vi får aldri nok av iskrem, og ekstra fornøyde blir vi når vi har muligheten til å designe våre helt egne magnumis <3 De ble begge veldig gode; Sara sin med roseblader, pistasj og corn flakes, og Ingvild sin med marshmallows, marengs og browniebiter.

Etter “frokost” tok vi toget til hovedstasjonen hvor vi møtte resten av gruppen fra EF for avreise til Firenze. Firenze ligger ca 1,5 time unna Roma med tog, så det er fullt mulig med dagsturer hit for studentene.

Jeg og Sara gikk rundt å tok masse bilder, både av Firenze og av hverandre. Det er virkelig en fin by, med masse flotte bygninger, planter og folk.

Vi kunne selvfølgelig ikke besøke Firenze uten å spise is her også, så det ble en softis på oss før vi gikk til lunsj. Viktig med dessert før ordentlig mat når man er på tur <3

Etter lunsj dro vi til en botanisk hage som lå på en liten høyde med utsikt over byen. Herfra kunne vi se hele Firenze, og vi fikk tatt masse fine panoramabilder. På vei tilbake til toget gikk vi innom en vinbutikk for å beundre alle de gode vinene Italia har å tilby, og til vår store fornøyelse hadde de en liten restaurant på baksiden av butikken. Her satte vi oss ute med en kurv brød, et glass musserende og en fantastisk utsikt over elva. Utrolig hyggelig og sjarmerende plass.

Da vi kom hjem fra Firenze dro vi tilbake til residensen for å dusje å ordne oss, før vi dro til Roma sentrum for å spise en deilig middag. Herremåltidet idag bestod av biff, grønnsaker, friterte mozarellakuler og sprudlevin. Mmmm, deilig. I og med at det var lørdag og god stemning i sentrum, dro vi videre for å ta en drink på en nabobar. Alt i alt en veldig fin lørdag!

Fredag 15.06: Hello Rome / ciao roma

Sara som er studieveileder for EF Studieår i utlandet kom med flyet fra Oslo i morges for å være i Roma sammen med meg <3 Vi tok trikken sammen inn til sentrum, og gikk derfra til EF skolen som ligger kjempesentralt! Derfra er det gåavstand til det meste; som Colosseum, Pantheon, Trevifontenen og mye mer. Etter å ha fått omvisning på skolen av de ansatte her i Roma, dro vi på sightseeing! Roma er en veldig fin og romantisk by, med gater fulle av gamle historiske bygninger. Som i Nice er det fargerikt, mye planter og mange restauranter/kafeer gatelangs. Ettersom det var 27 grader i Roma idag, måtte vi selvfølgelig tilføre kroppen litt næring i form av iskrem! Vi kjøpte oss derfor kuleis med to store kuler hver. Pasjonsfrukt og kinder bueno på meg, og Kiwi og kinder bueno på Sara. Isen var kjempegod, men stakkars Sara mistet halve isen sin fordi den smeltet og datt på bakken..

Vi gikk så til Trevifontenen for å kaste alle våre penger i den berømte kjærlighetsfontenen. Nå er det bare å vente å se om det blir kjærlighet på oss <3 Her var det forresten stappfullt av turister, som også er tilfellet i resten av Roma for øyeblikket. Det var på tide å få i seg noe væske, så vi satte oss på en hyggelig restaurant for å hvile beina litt. Her ble vi sittende å prate mens folkemengdene travet forbi. Sara er ei herlig jente som er veldig utadvendt, og vi ble derfor fort kjent med hverandre!

Det neste på lista var en tur innom Spansketrappa, men da vi kom dit var det nesten ikke plass til oss. Sykt mye folk på en gang, og alle skulle selvfølgelig prøve å få plass i trappa for et bilde. Vi fikk derfor tatt masse fine bilder av alle turistene som flokket seg rundt trappa 🙂 Etter å ha sightset rundt i Roma hele dagen var vi mildt sagt gira på middag, og ingenting er bedre enn fersk italiensk pizza i Roma!

Torsdag 13.06: Nice, Monaco og avreise til Roma!

På tide å reise videre til Roma! Flyet mitt gikk ikke før på kvelden, så jeg om dermed bestemte oss for å reise på en dagstur til Monaco. Monaco ligger litt lengre unna enn Nice, bare i den andre retningen for Roma! Vi prøvde først å bli kloke på bussen, men buss nr 112 (som går til Monaco) går utroolig sjelden. Internettforbindelsen vår i Frankrike har også vært elendig de siste dagene, så vi brukte nesten 1 time bare på å få sjekket busstidene..

Vi gjorde derfor en helomvending, og satte kursen mot toget isteden! Det viste seg at dette var et MYE bedre alternativ, da togene gikk mye oftere og brukte kortere tid enn bussen – for bare en euro mer. 25 minutter senere ankom vi flotte Monaco!!

Vi var plutselig omringet høye spesielle bygninger i regnbuens farger, med små balkonger på rekker og rad. Det var også planter og blomster overalt, virkelig fargerikt! Terrenget i Monaco er alt annet enn flatt, så vær forberedt på å gå noen bakker hvis du har tenkt deg dit.

Vi ruslet rett ned til havna for å beundre de store yachtene som lå til kai der. Noen av dem er virkelig like store som fotballbaner, og jeg tror ikke jeg vil vite hva en slik koster engang.

Vi hadde ikke allverdens med tid, så etter å ha vandret rundt en liten stund satte vi oss ned på en utrolig hyggelig italiensk restaurant ved havna.

Der spiste vi pizza og drakk noen glass bobler mens vi drømte oss bort i Monacos sjøliv. Jeg vil virkelig anbefale å ta en hel dag i Monaco hvis du skal reise til Nice. Gjerne ta toget tidlig på morgenen slik at du får sett mest mulig mens du er der! Heldigvis ligger det ikke langt unna Nice, så man kan lett reise fram og tilbake som man vil.

Etter herremåltidet tok vi toget tilbake til Nice, og det var klart for min avreise til Roma! Jeg dro hjem til vertsmor, sa hadet til henne og pakket kofferten min. I og med at jeg hadde testet ut bussen på vei fra flyplassen, tenkte jeg å prøve toget denne gangen! Det var et stykke å gå, og med en stor koffert på slep i varmen var det kanskje ikke helt det beste alternativet. Jeg kom meg likevel trygt frem, og feiret med noen søte makroner på flyplassen!

Frankrike har såå gode makroner i alle mulige farger og smaker, og jeg prøvde fire ulike smaker; kokos, surt eple, salt karamell og jordbær yoghurt. Klassikeren salt karamell vant denne runden <3

Nå har jeg akkurat kommet frem til hotellet i Roma og det er på tide å legge seg. God natt, vi blogges imorgen!

Onsdag 12.06: Min første vannscootertur!

](http://www.ef.no/blog/wp-content/uploads/sites/31/2018/06/IMG_9396.png)

Vertsmor er ikke hjemme når jeg står opp om dagene, men hun er så søt å setter frem frokost til meg hver dag! På menyen er det brød, yoghurt og appelsinjuice, og en liten dessert ved siden av. Deilig! Etter frokost startet jeg dagen med å kjøre vannscooter sammen med Stephane! Jeg har overraskende nok aldri kjørt vannscooter før, så dette gledet jeg meg ekstra mye til. Vi leide en scooter i nærheten av Monaco, og kjørte i ca 45 min. Det var UTROLIG gøy, med mye bølger og vind!

Etter moroa dro vi tilbake til skolen, der EF sine ansatte holdt på å dekorere til World Cup. De pyntet med flagg, morsomme hatter og diverse rekvisitter. Jeg ble sittende der noen timer å snakke med studentene, kose med hundemaskoten og for å lade telefonen min, før jeg gikk rundt hjørnet for lunsj! De har en deeilig café 2 minutter unna, som heter CO-T-CAFE. Her har de masse ulike juicer og smoothier, avocadotoast (min favoritt), bagels og flere andre spennende smørbrød. Været i Nice har ikke vært helt opptimalt idag, så etter lunsj (som var mer som en middag egentlig) dro jeg rett og slett på litt shopping. Endte som vanlig opp med å ikke kjøpe stort, men gøy å se hvilke butikker de har her også!

Nå er jeg hjemme hos vertsmor og har endelig fått dusja av meg saltvannet fra scooterkjøringa. Ikveld skal jeg, Stephane og Demet (en svensk jente som jobber hos EF for sommeren) ut for å sjekke bylivet her i Nice! Det blir nok en hyggelig rolig kveld <3

Snakkes imorgen!

Tirsdag 12.06: Smoothiebowl og utforsiking i Nice

Idag har jeg fått utforsket Nice litt alene! Jeg gikk langs strandpromenaden bort til gamlebyen, og tuslet i gatene der for meg selv. Byen er kjempekoselig, med trange fargerike gater! Det er små butikker, cafeer og restauranter overalt – så det er virkelig et must å sjekke ut når man er i Nice.

Jeg fant meg en plass som heter The Healer, og spiste en nydelig acaibowl til lunsj! Acaibowl er en smoothiebowl laget på frukten acai, og den er toppet med chiafrø, kokosflak, gojibær og masse andre godsaker!

Til slutt gikk jeg opp trappene til Colline du château, et utkikkspunkt med en flott panoramaview over hele Nice.

Etter å ha knipset noen bilder på toppen var det tid for å dra på utflukt sammen med Stephane! Vi hadde egentlig planlagt at jeg skulle dra dit tidligere på dagen sammen med en gruppe studenter, men siden de var så mange var det bedre å utsette det noen timer. EF er veldig flinke til å lage forskjellig opplegg for studentene, hvor aktivitetene er morsomme, lærerike og veldig sosiale!

Jeg og Stephane kjørte langs havet til Eze village, og passerte derfor flere tettsteder og havner. Båtlivet i Frankrike er helt fantastisk, og havnene her er stappfulle av store yachter og seilbåter. Vel fremme i Eze Village gikk vi selvfølgelig helt til topps med en gang. Der finner man en botanisk hage, og en fantastisk fin utsikt! Man kan faktisk se både Cannes og Nice derfra.

Tilbake på skolen var det klart for “masterchef”, og på menyen stod det PAI. Alle studentene skulle derfor lage hver sin lille pai, bruke ulike ingredienser og pynte paien som de ville. Tre av de ansatte (pluss meg), skulle dermed bedømme paiene etter utseende, smak og helhet. Det var mange gode paier ute å gikk, og jeg var storfornøyd med å få lov til å smake på alle sammen 😀

Mandag 11. Juni: Avreisedag og ankomst i Nice !

Etter litt trøbbel med flyavgangene kom jeg meg endelig av gårde til vakre Nice! Turen fra Norge var ikke spesielt lang, og tok ca 4 timer fra Trondheim.

Flyplassen i Nice ligger utrolig sentralt til flyplass å være, så det er ikke lange stykket inn til sentrum. Jeg hoppet på buss 98, og tok den hele veien inn til Congres Promenade. Derfra var det bare fem minutter å gå til EF skolen! Å bruke buss som transportmiddel fungerer veldig bra i Nice, da det er billig og lett å finne fram.

](http://www.ef.no/blog/wp-content/uploads/sites/31/2018/06/IMG_8905.jpg)

Da jeg ankom skolen ble jeg møtt av direktør Christine, som introduserte meg for resten av de ansatte på skolen. Jeg fikk omvisning i skolelokalene, og fikk bli med på en kort guidet tur rundt området sammen med studentene! I og med at jeg aldri har vært i Nice før, var dette en kjempefin og informerende tur.

Etter omvisningen gikk jeg på min egen sightseeing runde for å finne meg noe å spise. I Nice er det små koselige restauranter overalt, så det var ikke vanskelig å finne noe jeg hadde lyst på! Folket her er også veldig høflige og hjelpsomme, og de hjelper deg mer enn gjerne hvis du har mistet oversikten på hvor du er.

](http://www.ef.no/blog/wp-content/uploads/sites/31/2018/06/IMG_8918.jpg)

Klokken seks hadde jeg enda ikke satt fra meg kofferten der jeg skulle bo – nemlig hos en vertsfamilie! Jeg har aldri bodd hjemme hos noen andre når jeg har vært på tur før, så jeg var veldig spent og gledet meg til å treffe familien! Jeg hentet kofferten min (som jeg hadde satt igjen på EF skolen) og gikk for å ta trikken opp til vertsfamilien min. Igjen, veldig lett å forholde seg til kollektivtrafikken her.

](http://www.ef.no/blog/wp-content/uploads/sites/31/2018/06/IMG_8942.jpg)

Franskmenn har et rykte på seg for å ikke kunne engelsk særlig godt, og det fikk jeg bekreftet med vertsfamilien min! Den bestod av en eldre dame og katten hennes, og hun kunne ikke et eneste ord engelsk. I og med at jeg ikke kan snakke noe fransk ble det litt kommunikasjonsproblemer, men hva er det google translate ikke kan fikse? Hun hadde laget middag og dessert til jeg kom, veldig hyggelig.

](http://www.ef.no/blog/wp-content/uploads/sites/31/2018/06/IMG_E8970.jpg)

Activity manager, Stephane, var veldig på den at jeg skulle få sett mest mulig iløpet av mine 4 dager her. Han kom derfor og hentet meg på kvelden, og vi kjørte til Cannes! Nice ligger nære mange andre byer, og det er derfor ikke noe problem å dra på dagsturer til byene rundt!

Kjøreturen vår til Cannes tok ikke mer enn 20 minutter.

I Cannes kjørte vi en runde rundt byen for å se på de store casinoene, hotellene og båtene som lå langs havna. Vi spiste en sen middag, og Stephane fortalte meg historien om de ulike bygningene rundt omkring. Visste dere for eksempel at alle palmetrærne i Nice er importert fra Miami?

Etter sightseeingen i Cannes var det på tide å dra hjem! En flott første dag i Nice!

Ønsker du å vinne ditt eget skreddersydde MyYear med EF studieår i utlandet?

Klikk på lenken her..

Les mer om MyYearHer..
Få det siste innen reise, språk og kultur i vårt GO nyhetsbrevMeld meg på